نمایشنامۀ «سرود رستاخیز» یکی از همین آثار میلِر است که در سال 2002 (دو سال پیش از مرگ میلِر) نوشته شد و به روی صحنه رفت. او در این اثر به شکلی قاطع و بیپرده سیاستهای جهان مدرن را به تمسخر گرفته و آنها را زیر سؤال میبرد. «سرود رستاخیز» هم یک کُمدی هجوآمیز است و هم یک تراژدی، و این دو کارکرد آنچنان در طول نمایشنامه با یکدیگر ادغام شدهاند که گاه برای خواننده قابل تفکیک نیستند. آنجا که سخن از حماقت و جنون ابر قدرتها و رسانههای آنان به میان میآید با یک طنز یا حتا هجو تمامعیار روبرو هستیم و آنجا که بحث هویت از دسترفته و بیمعنایی انسان در جهان معاصر پیش کشیده میشود با یک تراژدی کامل. شاید باید این نمایشنامه را که گاه با حال و هوایی از رئالیسم جادویی درآمیخته به نوعی وصیتنامۀ سیاسی میلِر نیز در نظر گرفت. توصیف جهانی تکقطبی پس از فروپاشی بلوک شرق که در آن آرمانها و حتا رهبران آرمانگرا نیز میتوانند به وسیلهای برای سرگرم شدن، جلب مخاطب و کسب درآمد بیشتر در رسانهها و تلویزیونهای در خدمت تجارت نوین جهانی تبدیل شوند. جهانی بیمحتوا که در آن حتا مبارزین و چریکهای قدیم نیز یا به دلالانی متجدد و روشنفکرنما بدل شدهاند یا به قاچاقچیانی سودجو که کوکائین معامله میکنند. جهانی که حتا مردمان ستم کشیدهاش نیز در انتظار به صلیب کشیدهشدن آرمانهایشان هستند تا مگر از این راه بتوانند میزبانان توریستها از سراسر دنیا باشند، مشهور شوند و برای خود ثروت و مکنتی فراهم آورند. نمایشنامۀ «سرود رستاخیز» در یک کلام فاتحهایست بر پایان جهان آرمانگرایانهای که میلِر در آن زیست و حتا برای آن جنگید. داستان از آنجا آغاز میشود که یک رهبر انقلابی کاریزماتیک در حومۀ پایتخت کشوری خیالی در آمریکای جنوبی توسط ژنرال در رأس حکومت، فِلیکس باریاکس، دستگیر میشود. شایع است که این رهبر انقلابی معجزه میکند؛ میگویند او مسیح است که ظهور کرده تا عدالت را برقرار کند اما این شرایط برای ژنرال باریاکس فرصتی طلاییست برای فروش حق انحصاری پخش تصاویر لحظۀ اعدام آن انقلابی با مبلغی هنگفت به یک شبکۀ تلویزیونی فرصتطلب در ایالات متحدۀ آمریکا. و در این میان داستان بیپایان و همیشگی غارتشدن ملتهایی فقیر که بر ثروتی بیکران خفتهاند و نیز حکایت جهل و نادانی آن مردمان در کنار ناتوانی و بیمبالاتی روشنفکران و فساد دولتمردان. مایکل بیلینگتون پس از اجرای این نمایش در شهر لندن - به کارگردانی «رابرت آلتمن» و بازی «کِوین اِسپِیسی»-در نقدی در روزنامۀ گاردین نوشت: «عقیدۀ میلِر مبنی بر افزایش روزافزون طمع، یغماگری و رویاپردازی حاکم بر تمدنهای امروز بشری به سختی قابل تردید و انکار است. اما نکتۀ قابل تأمل اینکه او عقیده دارد که در این جهان مستهجن بنا شده بر پایههای نابرابری و بیعدالتی، طبقات محروم و بیچیز تمایل دارند تا انقلابیون خود را به شکل مسیحی ببینند که باید بار دیگر به خاطر آنها به صلیب کشیده شود.»
خرید کتاب سرود رستاخیز
جستجوی کتاب سرود رستاخیز در گودریدز
معرفی کتاب سرود رستاخیز از نگاه کاربران
مشاهده لینک اصلی
مشاهده لینک اصلی
مشاهده لینک اصلی
مشاهده لینک اصلی
مشاهده لینک اصلی
کتاب های مرتبط با - کتاب سرود رستاخیز
خرید کتاب سرود رستاخیز
جستجوی کتاب سرود رستاخیز در گودریدز
مشاهده لینک اصلی
مشاهده لینک اصلی
مشاهده لینک اصلی
مشاهده لینک اصلی
مشاهده لینک اصلی